Vem ska man skylla på?


Det har sedan en tid varit uppenbart att priserna på råa diamanter i förhållande till slipade inte varit helt realistisk vilket fört med sig att det egentligen inte funnits någon lönsamhet alls i att slipa diamanter de senaste åren. Situationen har för det mesta skyllts på de få dominerande företagen på diamantmarknaden men allt fler har börjat riktat kritik åt annat håll, nämligen de med affärsidén att publicera riktprislistor för diamanter och ädelstenar. Har man följt och lyssnat på Martin Rapaport senaste åren är nog denna kritik ingen överraskning varken för Rapaport eller någon annan.
Prislistpublikationer av olika slag är tacksamma att använda vid värdering och prissättning av diamanter och ädelstenar men som det ser ut idag bör branschen nog vara mer kritisk och sätta sig in betydligt djupare i vad olika graderingskriterier betyder och hur de faktiskt ibland skiljer väldigt mycket vad en diamant får för värde beroende på vem som graderat den. Ett annat problem är också att t ex Rapaport med sitt grossistnätverk i Rapnet blivit en stark maktfaktor i sammanhanget. Tanken med rapnet är att mindre grossister ska kunna lägga upp sina inventarier i en databas åtkommlig för tusentals andra handlare, både till gagn för dem själva men också för att Rapaport enkelt kan kolla av priserna från många handlare på en gång och därefter justera sina prispublikationer. När i våras ett stort antal säljare, främst från Indien, gjorde en mindre revolution vad gällde prissättning på rapnet formulerades snabbt några meningar om i Rapaport. Priserna i listan baserades helt plötsligt på “the average price for the top 25 diamond qualities (D-H, IF-VS2). it is based on the 10 best priced diamonds for each quality”. Alltså, priserna hos Rapaport baseras inte få något genomsnitt för aktuell kvalitet utan på priserna för några enstaka stenar.
Rapaport har ofta beskyllts för att sitta i knä på DeBeers vilket jag inte tror är fallet (iaf längre) men de är väldigt beroende av att stå på god fot med hela diamantbranschen. Detsamma gäller såklart IDEX och andra aktörer med liknande verksamhet.
Det är viktigt för branschen att hålla förtrodendet uppe när det gäller diamanter och som det ser ut nu så går det inte att uteslutande luta sig mot ett enstaka uttalande kring identitet, kvalitet och värde utan att förstå större sammanhang.

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln