Om året som gått och om vad som kanske kan komma.

Redan 2012 diskuterades en del kring problematiken kring att det emellanåt dök upp paket med melee diamanter som innehöll både naturliga och syntetiska stenar utan att detta framkom. Under 2013 har detta varit ett stort ämne som diskuterats mycket och behovet av kunskap och utrustning för att skilja ut syntetiska stenar har ökat, flera företag och institut har tagit fram instrument och tekniker som används av de större handlarna och de flesta diamantbörser runt om i världen. Problemet med just väldigt små diamanter är att kostnaden för att undersöka dem inte motiveras av stenarnas värde. Ett sätt för kunden att säkerställa ursprunget till sina stenar är alltså att handla via en diamantbörs som har rutin på att testa och garantera att alla stenar som säljs genom dem är naturliga, eller då det handlar om syntetiska stenar tydligt framkommer att de är just syntetiska. (Är man osäker på sina diamanter kan man alltid kontakta ädelstensakademin så kommer vi och testar dem!)
En stark trend inom ädelstensvärlden under 2013 har varit just hur man ska hantera de allt ökande mängderna syntetiska diamanter, detta kommer säkert fortsätta under 2014 även om de största farhågorna redan är överspelade.
Större syntetiska diamanter har också blivit vanligare men dessa utgör inget större problem i och med att tillverkarna för det mesta är tydliga med att tala om var sina stenar kommer ifrån samt att det finns gott om instrument och kunskap bland de flesta gemmologer om hur man identifierar dessa stenar, större diamanter är ju såpass dyrbara att mer tidskrävande och avancerade undersökningar ändå lönar sig. Vad gäller syntetiska varianter av andra ädlestenar än diamanter så har inte mycket h
Under året så har det även tydliggjorts en förändring i hur särskilt rådiamanter marknadsförs. Det är idag mängder av små bolag som bryter diamanter, en stor förändring från hur det såg ut under 1900-talet då DeBeers position var monopolliknande. Dessa små bolag är måna om att få uppmärksamhet och varje gång en större sten eller diamant med ovanlig färg hittas har pressreleaser gjorts. Det till stor del svenskägda Lucara är ett bra exempel på ett företag som lyckats bra med att marknadsföra sig själva genom att kontakta media för att sprida information om några av sina mer exeptionella diamantfynd i Botswana.

Lyxmarknaden har även den under senare år förändrats. Märken som Yves Saint Laurent, Rolex, Gucci, Chanel, Louis Vitton m fl har visst fortfarande en aura av lyx kring sig men idag är det medelklassen som är deras största kunder, inte som tidigare bara de rikaste och trendigaste. Den trend man ser bland de som har mest resurser att spendera på t ex kläder, klockor och smycken är att unikum av yppersta kvalitet är viktigare än att t ex Karl Lagerfeldt designat det man har på sig. Ur ädelstenssynpunkt så syns detta i att väldigt höga priser betalas även för mindre kända ädelstenar, t ex vissa turmalin och stenar med optiska effekter som färgväxling, kattögeeffekter mm säljs för allt högre priser. Detta har gällt för naturligt färgade diamanter sedan längre tid och naturligt färgade diamanter har även under 2013 visat sig vara väldigt eftertraktade vilket nog kommer vara en bestående trend även nästa år.
Yppersta kvalitet och unikum är vad som kommer betalas mest för under 2014 och samtidigt kommer kraven på att ädelstenars naturliga ursprung kan garanteras att öka.

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Etikettmoln