Exponeringsstrategier och utbud.

Det är inte alltid så lätta att få ut sitt varumärke men har man väl etablerat sig så gäller det att associeras med rätt saker för att synas på den marknad man är ute efter. Stora internationellt etablerade företag kan vara väldigt petiga med vem som får sälja deras varor. Ett aktuellt exempel är Ole Lynggaard som för ett par år sedan öppnade en egen butik i Stockholm. De har även tidigare haft höga krav på återförsäljare men dessa verkar nu blivit ännu högre. Wissings guld i Linköping kommer t ex att sluta sälja Lynggaards smycken iom att deras krav påverkar för mycket av det övriga utbudet. Även internetbutiken sobling.se kommer sluta sälja deras smycken vilket jag anar även det beror på samma krav.
Är detta bra eller dåligt? Att inte uppfylla vissa företags krav betyder ju inte att det övriga sortimentet är dåligt, kan faktiskt vara tvärtom, särskillt om man vill sälja egna smycken eller ta in nya och mindre kända designers. Å andra sidan verkar det som i fallet Lynggaard vara så att färre butiker utanför de städer där de har egna butiker kommer exponera deras varor vilket riskerar att göra märket mindre känt bland allmänheten.
Man kan på sätt och vis jämföra denna strategi med t ex Cocacola, vill man sälja deras drycker så är det ekonomiskt väldigt fördelaktigt att bara ha just deras drycker i sortimentet exponerade i kylar man får från cocacola. Man vet vad man får men har mindre valfrihet, både som kund och återförsäljare.
Både Wissings och Sobling har iaf just nu bra rabatter på Ole Lynggaard smycken så se det positiva och passa på att fynda!

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln