Allt fler små diamantgruvbolag förändrar marknadsföringen av och handeln med råstenar.

Sedan några år så har många nya bolag gett sig in i diamantbrytningsbranschen. Detta är en stor förändring som pågått sedan mitten på 1990-talet då DeBeers började förlora sin monopolställning. I Kanada, och sedan tidigare i Ryssland, väljer man att sälja sina diamanter i egna kanaler istället för att gå genom DeBeers. Detta är en stor förändring och öppnar upp för att även andra mindre bolag kan börja med diamantbrytning utan att vara beroende av en enda stor försäljningskanal.
Senaste åren har vi sett många exeptionella och unika stenar vilka fått uppmärksamhet i media. Många av dessa stenar är funna av just små och relativt nya bolag. Att få media att skriva om fynden är såklart ett sätt att marknadsföra sig och få uppmärksamhet av potentiella köpare och även investerare till företaget. 
Visst har en och annan exeptionell sten även tidigare uppmärksammats i media men den strategi som används av många av de små aktörerna gör att råa diamanter får mer uppmärksamhet och även är betydligt mer åtkommliga. Idag kan vem som helst enkelt köpa råa diamanter och den ökade tillgången tycks inte påverkat priset negativt.
Fortfarande domineras dock rådiamantmarknaden av några enstaka stora företag som DeBeers och Alrosa men branschen är under förändring.

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Etikettmoln