Lyx - vad är det idag?

Lyx - ett härligt ord men vad betyder det?

Är lyx detsamma idag som för en generation sedan? Knappast. Rolexklockor imponerar kanske lite grann men inte så värst mycket längre. Rolls Royce? -säljs ju i mängder i varje nummer av Motorbörsen. Calvin Klein, Hugo Boss, Versace är idag varumärken som tillhör medelklassen. Även många av Chanels, Hermes och Diors produkter handlas idag inte längre bara av de rikaste.

 

Tendenser som syns är att de som verkligen vill och kan betala för kvalitet och exklusivitet belönar de hantverkare som verkligen är bäst. DN (Dagens Nyheter) hade för någon vecka sedan ett nummer (hittar det inte just nu) som diskuterar lyx och hur marknaden för lyx förändrats. Tendensen är dock tydlig - Kvalitet lönar sig,. Hermes och Chanel säljer såklart produkter av utsökt kvalitet så vill man idag som hantverkare hitta en egen niche så gäller det att även ha en design som sticker ut.

Har du som hantverkare tillräckligt intressant design och håller tillräcklig kvalitet så finns stora möjligheter - varumärket är faktiskt inte allt.

Rena Lyxmärken idag är enligt mitt tycke b la Patek Phillipe & Ulysse Nardin men såklart även Chanel, DIor och Yves Saint Laurent. Stora framgångsrika företag som Ferrari och Porche må tillverka fantastiska produkter men vi drunknar i fåniga kläder, nyckelringar, solglasögon mm för att ta deras "lyx" riktigt på allvar (Nej, jag är inte förvillad av piratprodukter, tyvär). Dessutom behöver en begagnad användbar Porsche från 70-talet inte kosta mer än en Volvo 240 medan en begagnad användbar Dior väska från samma tid kan kosta långt över 100 000.

Framtidens lyx ligger i små företag som producerar ypperligt hög kvalitet. Ska man lyckas som hantverkare så gäller det att vara bäst på vad man gör - enkelt men svårt.

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv